Welbevinden en betrokkenheid
Wij hechten veel waarde aan pedagogisch tact. Dit vraagt een relatie tussen leerkracht en kind die gekenmerkt wordt door openheid en sensitiviteit voor wat een kind bezighoudt of voor wat deze nodig heeft. Betrokkenheid en welbevinden van de kinderen staan bij ons hoog in het vaandel. Als je je goed, veilig en vertrouwd voelt, dan pas kom je echt tot leren. Als een kind betrokken is bij het leerproces, dan leert een kind pas optimaal. We leren de kinderen hierin zelfstandigheid te ontwikkelen en eigen keuzes te maken.
We gaan er vanuit dat kinderen verschillen in aanleg, belangstelling en wijze van leren. Dit vraagt onderwijs op maat. Wij zien het als onze taak ervoor te zorgen dat kinderen plezier beleven aan leren en tegelijkertijd streven we -voor ieder kind - een optimaal resultaat van ons onderwijs na.
U ziet dit in de school terug, door
- De lesstof van bijvoorbeeld rekenen die op zoveel mogelijk manieren wordt aangeboden.
- Dat wij bewust inzetten op samenwerkingsopdrachten waarbij leerlingen veel van en met elkaar leren.
- De Wereldoriëntatie-methode Blink. Hiermee werken wij in alle groepen thematisch met één onderwerp waarin geschiedenis-, aardrijkskunde- of natuur-techniek onderwijs in terugkomt. De leerlingen kunnen kiezen voor het verwerken van opdrachten door opdrachtkaarten te kiezen die passen bij bepaalde Knaps.
- het werken met een portfolio, waar de verschillende talenten een plek hebben
- ruimte bieden voor eigen creativiteit.