Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school Onze school
    • Visie
    • Team
    • Vreedzame School
    • Social Schools
    • Meervoudige intelligentie
    • Methodes
    • Ontwikkelingen
  • Organisatie Organisatie
    • Bestuur
    • Activiteitenteam
    • Medezeggenschapsraad
  • Praktische info Praktische info
    • Vakanties en Studiedagen
    • Schoolgids
    • Schooltijden
    • Schoolplan
    • Downloads
    • Ondersteuning voor leerlingen
  • Contact Contact
    • Contact
    • Aanmelden
  • Peuteropvang Peuteropvang
    • Peuteropvang SKRS
  • BSO BSO
    • BSO SKRS
Vreedzame School
Meervoudige Intelligentie
Vier keer Wijzer
Social Schools

Methodes

Snappet

Voor de verwerking van rekenen, taal, spelling en nieuwsbegrip gebruiken wij tablets van Snappet. De leerkracht geeft de gebruikelijke instructie en in plaats van het verwerken in het werkboekje, typen de leerlingen de antwoorden in op de tablet. De software op de tablet geeft direct feedback: is het goed of fout. Zo slijpen er minder fouten in. Na een fout kan de leerling het verbeteren. De software geeft vervolgens moeilijkere of gemakkelijkere opdrachten aan de leerling. Zo worden opdrachten meer op maat gegeven per leerling. De leerkracht kan de groep (en de individuele leerling) volgen op het dashboard van de leerkracht. Wij besteden naast het werken op de tablet bewust aandacht aan het schrijfonderwijs en de houding van de leerlingen. 

filmpje Snappet

Rekenen: Getal en Ruimte Junior (voor groep 3)

Om goed te leren rekenen, heb je herhaling nodig in een duidelijke structuur.
Getal & Ruimte Junior gebruikt daarom een heldere en gestructureerde rekendidactiek met aandacht voor één onderwerp en duidelijke rekenstrategieën. Kinderen krijgen iedere dag instructie en gaan in kleine stapjes van oefenen naar toepassen.

Getal & Ruimte Junior biedt duidelijke en altijd werkende strategieën en elke dag is er tijd voor automatiseren en memoriseren. Kinderen komen sneller verder, zonder omwegen. Dit geeft zelfvertrouwen!Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de methode:

Getal en ruimte Junior

 

Aanvankelijk Lezen: Lijn 3

De kinderen gaan met buslijn 3 een jaar lang op reis door Leesstad. De vrolijke buschauffeur Ben Bus vertrekt vanaf het schoolplein en brengt de kinderen langs 12 haltes (12 thema’s). Bij iedere halte maken de kinderen kennis met de letters en woorden rondom het thema. Bovendien ontdekken en leren ze er van alles over de wereld om hen heen. Lijn 3 is de allerleukste schoolreis ooit!  Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de methode:

Lijn 3

Begrijpend Lezen: Nieuwsbegrip XL

Nieuwsbegrip is een aanpak waarbij leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel leerlingen strategisch te laten lezen. De actualiteit motiveert leerlingen om de tekst te lezen. Bij het werken met Nieuwsbegrip is een belangrijke rol weggelegd voor leraren. Door 'hardop-denkend' voor te doen hoe hij als leesexpert een tekst aanpakt, laat hij zien hoe hij een leesstrategie gebruikt om de tekst te doorgronden. Dat noemen we 'modelen'. Nieuwsbegrip biedt bij iedere leesstrategie 'digibordtools' om leraren hierbij te helpen. Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de methode:

Nieuwsbegrip

Wereldoriëntatie: 4 keer wijzer

Aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs geven wij volgens de methode Vier Keer Wijzer. Leren dat plaatsvindt in een zinvolle en betekenisvolle context. Teveel wordt kennis slechts korte tijd gevraagd en daarna weer snel vergeten. Vier keer wijzer gaat uit van twee principes: trainen en beleven. Trainen is het aanleren van strategieën en kennis. Dit gebeurt o.a. door herhaling.  Door  observatie, portfoliowerk en kindgesprekken kent de leerkracht het kind, kent het kind zichzelf en kunnen ze samen op zoek naar de strategie die het best past bij het kind teneinde de concrete doelen te halen. Bij het trainen neemt de leerkracht de tijd om kinderen gedurende een periode te leren hoe het kan of moet. Korte duidelijke instructie- en oefenlessen. Geen versnippering, maar onderdeel voor onderdeel, concreet en doelgericht. Kind en leerkracht weten wat ze trainen en of het beheerst wordt. Het kind bewijst of de doelen zijn gehaald. Is dit het geval dan kan het kind zich verder verdiepen binnen het themawerk. Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de methode:

Vier Keer Wijzer

 

Schrijven

Met ingang van het schooljaar 2018-2019 zijn wij gestart met de schrijfmethode Klinkers. De kinderen schrijven in blokletters. De opbouw van de lessen in groep 3 sluit aan bij het leren lezen. In groep 1/2 worden de voorbereidende oefeningen aangeboden.

Zie ook: Methode Klinkers

Muziek

Met ingang van schooljaar 2019-2020 werken wij met de muziekmethode 1,2,3 Zing. Een kleurrijke digitale methode met een doorgaande lijn voor muziekonderwijs voor groep 1 t/m 8.

1,2,3 Zing

Verkeer

Vanaf groep 5 werken de leerlingen met verkeerswerkboekjes van Veilig Verkeer Nederland. Groep 7/8 doet mee aan het verkeersexamen.

Engels

Vanaf groep 5 krijgen de kinderen Engelse les via de methode Groove me

Groove me

Rondleiding of aanmelden

Schoolgids van op Avontuur

Vakanties en studiedagen

Medezeggenschapsraad van Op Avontuur

Home
Onze school Visie Team Vreedzame School Social Schools Meervoudige intelligentie Methodes Ontwikkelingen
Organisatie Bestuur Activiteitenteam Medezeggenschapsraad
Praktische info Vakanties en Studiedagen Schoolgids Schooltijden Schoolplan Downloads Ondersteuning voor leerlingen
Contact Contact Aanmelden
Peuteropvang Peuteropvang SKRS
BSO BSO SKRS
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools