Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school Onze school
    • Visie
    • Team
    • Vreedzame School
    • Social Schools
    • Meervoudige intelligentie
    • Methodes
    • Ontwikkelingen
  • Organisatie Organisatie
    • Bestuur
    • Activiteitenteam
    • Medezeggenschapsraad
  • Praktische info Praktische info
    • Vakanties en Studiedagen
    • Schoolgids
    • Schooltijden
    • Schoolplan
    • Downloads
    • Ondersteuning voor leerlingen
  • Contact Contact
    • Contact
    • Aanmelden
  • Peuteropvang Peuteropvang
    • Peuteropvang SKRS
  • BSO BSO
    • BSO SKRS
Vreedzame School
Meervoudige Intelligentie
Vier keer Wijzer
Social Schools

Meervoudige intelligentie

Binnen ons onderwijs laten we ons inspireren door de grondlegger van de Meervoudige Intelligentie Howard Gardner. Het uitgangspunt is dat iedereen talenten heeft die niet te vatten zijn in de simpele constatering dat hij ‘meer of minder intelligent’ is. Gardner omschrijft intelligentie als de bekwaamheid een probleem op te lossen of een resultaat aan te passen. Hij spreekt van meervoudige intelligenties omdat hij vindt dat er meerdere manieren zijn om intelligent te zijn. De een is verbaal heel sterk en leert gemakkelijk door gebruik te maken van taal. De ander ziet snel verbanden of logische gevolgen. Een derde blinkt uit in ruimtelijk inzicht of maakt gebruik van klanken en ritmes. Kortom het gaat er niet om ‘Hoe knap je bent’, maar ‘Hoe je knap bent’.
Gardner onderscheidt acht intelligenties, deze zijn;

  • Samenknap  ( Interpersoonlijke intelligentie)
  • Zelfknap   (Intrapersoonlijke intelligentie)
  • Beweegknap  (Lichamelijk-kinethetische intelligentie)
  • Rekenknap   (Logisch-mathematische intelligentie)
  • Muziekknap   (Muzikaal-ritmische intelligentie)
  • Natuurknap   (Naturalistische intelligentie)
  • Taalknap    (Verbaal-linguïstische intelligentie)
  • Beeldknap  (Visueel-ruimtelijke intelligentie)

U ziet dit in de school terug, door 

  • De lesstof van bijvoorbeeld rekenen die op zoveel mogelijk manieren wordt aangeboden.
  • Dat wij bewust inzetten op samenwerkingsopdrachten waarbij leerlingen veel van en met elkaar leren.
  • De  Wereldoriëntatie-methode Vierkeerwijzer. Hiermee werken wij in alle groepen thematisch met één geschiedenis-, aardrijkskunde- of natuuronderwerp. De leerlingen kunnen kiezen voor het verwerken van opdrachten door opdrachtkaarten te kiezen die passen bij bepaalde Knaps. 
  • het werken met een portfolio, waar de verschillende talenten een plek hebben
  • ruimte bieden voor eigen creativiteit.

Rondleiding of aanmelden

Schoolgids van op Avontuur

Vakanties en studiedagen

Medezeggenschapsraad van Op Avontuur

Home
Onze school Visie Team Vreedzame School Social Schools Meervoudige intelligentie Methodes Ontwikkelingen
Organisatie Bestuur Activiteitenteam Medezeggenschapsraad
Praktische info Vakanties en Studiedagen Schoolgids Schooltijden Schoolplan Downloads Ondersteuning voor leerlingen
Contact Contact Aanmelden
Peuteropvang Peuteropvang SKRS
BSO BSO SKRS
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools